Min mörka sida

Hej blivande ex-vänner.

Alla ni känner till mej som den godhjärtade killen right?
Nu ska jag berätta om vad som får min mörka sida att ta över. Svaret är telefonförsäljare/sånna där as som står och väntar utanför coop/ica/willys/whatever. Jag tål dom inte. Jag gör allt för att dom ska få en lite sämre dag.

Ta häromdan till exempel. Jag hade just handlat på Willys och på vägen ut ser jag ett par försäljare stå och lura på alla som är på väg ut därifrån. Låtsas inte att ni inte känner igen er. Man är på väg ut och ser dom och tänker för sej själv "ska jag skapa ögonkontakt eller ska jag låtsas att dom inte är där? Men om jag låtsas att dom inte är där så kommer dom ändå veta att jag vet att dom är där men låtsas som ingenting och då blir det ännu mer jobbigt".

Jag vet inte hur man borde göra men den här gången drog jag en snabb blick mot dom och råkade få ögonkontakt med en tjej runt 25-30. Hon i sin försäljarhjärna missuppfattar det här som att jag av nån jävla anledning vill prata med henne och frågar "Får jag kolla på din telefon?". VEM FAN FRÅGAR NÅTT SÅNT? Jag drog ett fittigt flin över hela fejset och sa med hat i tonen "skulle inte tro det" och gled därifrån och jag hörde henne säga "men snäääälla" sådär som bara en snygg tjej kan göra. Tjejer som vet att dom har utseendet på sin sida och kan gulla till sej saker från andra. Dö försäljaravskum dö.

Det kändes bra men som vanligt går jag och tänker i typ 20 minuter efteråt alla coola saker jag kunde sagt istället. Hon hade invandrarbakgrund och jag hade kunnat sagt typ "om en invandrare frågar om den får låna min mobiltelefon så är risken rätt stor att jag inte får tillbaka den så sorry". Men icke.

Sen idag när jag satt och spelade poker så ringer min mobil. Numret ser suspekt ut och jag gissar korrekt när jag antar att det är en försäljare. "Ja hej" säger jag varpå faanskapet svarar "Hej, är det du som står på elavtalet där hemma?". Jag går i hat-mode och svarar korta svar med arg ton. Tränad som hon är vet hon att hon måste prata så jävla fort och mycket att jag inte ska kunna hinna säga "dra åt helvete" men jag lyckas till slut klämma mej in och fråga "eh, öh. Ska du sälja nått eller?". Hon säger att hon bara vill sänka mina kostnader och jag mumlar nått om att jag inte vill sänka utan egentligen höja kostnaden sen inser jag hur korkat sagt det var så jag säger typ "jag orkar inte prata med dej" och allt jag får till svar är ett klick.

Till er telefonförsäljare: Säg att ni är försäljare eller säg att ni vill sälja nått istället för att låtsas som att ni är en kompis som ringer och tipsar om hur jag kan få ner elpriset. Hade ni sagt det hade ni sluppit prata om saker jag inte bryr mej om i 5 minuter innan jag ber er dra åt helvete. Detta ger er mer samtal per timme och därav bättre försäljningsstatistik.

Sist av allt: Jag vet att det är deras jobb och jag vet att dom måste säga vissa saker. Jag vet att det är personer som säkert hatar sitt jobb lika mycket som jag hatar dom. Jag hatar dom inte för vad dom gör, jag hatar dom för sättet dom gör det på. Är det för mycket begärt att dom iaf ska fråga om man har tid att prata?

ps. jag är förkyld och den här dagen är tråkig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0